Het informatiebeleidsplan is ons stuurinstrument, dat antwoord geeft op de vragen hoe het informatiemanagement is gericht (doelen/ambities), is ingericht (structuur) en wordt verricht (taken/projecten). Dit plan geeft integraal aan op welke punten onze informatievoorziening en daarmee ons informatiebeleid de komende jaren aandacht behoeft.
De coördinatie van het informatiebeleidsplan is belegd bij de afdeling Informatiemanagement.
Het informatiebeleidsplan geeft vanuit een gezonde basis vorm en inhoud aan toekomstige ontwikkelingen. Het sluit aan op de visie en doelstellingen van de organisatie en is onderverdeeld in een thema’s.
Deze thema’s zorgen voor een scherpere sturing op de ambities en de prioritering van de verschillende projecten.
- Dienstverlening
- Zaakgericht werken
- Gegevensmanagement
- Het Nieuwe Werken
- Vakspecifieke ontwikkelingen
- Professionalisering ICT
- Informatieveiligheid
Hieronder volgt een korte uitleg per thema en worden de ambities voor 2017 benoemd.
Thema A: Dienstverlening
Het thema Dienstverlening is gericht op het gemeente breed verbeteren van de dienstverlening van de gemeente Dronten aan burgers en bedrijven. Binnen dit thema worden alle activiteiten opgepakt die nodig zijn om de verschillende klantcontactkanalen aan te laten sluiten op het Klant Contact Centrum (KCC). Voor de inhoudelijke activiteiten binnen dit thema verwijzen we naar Programma 0 ‘Verbetering Dienstverlening’.
Thema B: Zaakgericht werken
Met de implementatie van zaakgericht werken wordt het mogelijk om via meerdere klantcontactkanalen de burgers en bedrijven te kunnen informeren over de status van hun aanvraag, maar biedt ook de interne bedrijfsvoering de mogelijkheid om een zaak te kunnen volgen en om zicht te houden op alle lopende dossiers per klant.
In 2017 worden de processen uitgebreider ingericht in het zaaksysteem om zaakgericht werken beter te verankeren in de processen.
Thema C: Gegevensmanagement
Gegevensmanagement is onder meer belangrijk voor de doorontwikkeling van het stelsel van basisregistraties en het beheren van de kernregistraties.
Het stelsel is daarbij opgebouwd uit administratieve data en geografische data. Specifieke aandachtspunten hierbij zijn integratie en het bewaken van de kwaliteit en het beheer van de gegevens
Met de invoering van het zaaksysteem kunnen burgers hun aanvraag via dit systeem volgen voor de diensten van de afdelingen die al over zijn op dit systeem. De andere afdelingen volgen in de loop van 2016 en 2017. De aansluiting op Mijn.Overheid.nl en de Berichtenbox is vertraagd en zal in 2017 plaatsvinden.
Ook wordt er een begin gemaakt met de inrichting van gegevensmanagement voor de interne bedrijfsvoering van de gemeente en de externe informatievoorziening naar burgers en bedrijven.
Thema D: Het Nieuwe Werken
Het Nieuwe Werken staat voor de ontwikkelingen die het werken binnen de gemeente Dronten prettiger en efficiënter maakt, bijvoorbeeld door plaats- en tijdonafhankelijk werken. Dit vraagt een andere manier van werken in de organisatie, nieuwe manier van leiding geven en stelt eisen aan de hierbij noodzakelijke (digitale) voorzieningen. In 2016 wordt een visie Werkplek 2.0 opgesteld en vanaf 2017 uitgerold voor de wijze waarop Dronten haar medewerkers qua ICT-voorzieningen wil toerusten om het digitaal en plaats onafhankelijker werken nog beter mogelijk te maken en haar rol als modern werkgever verder wil invullen.
Thema E: Vakspecifieke ontwikkelingen
Naast de gemeente brede thema’s is er natuurlijk ruimte voor ontwikkeling van de vakspecifieke afdelingen voor zover deze niet onder de gemeente brede thema’s vallen.
In 2017 hebben onder meer de volgende ontwikkelingen invloed op de informatiearchitectuur:
- Modernisering BRP
- Digitale agenda 2020, waaronder de Omgevingswet
- Geografische gegevensmagazijn
- Cloud- en Saas-ontwikkelingen voor de diverse applicaties
Thema F: Professionalisering ICT
Dit onderdeel gaat enerzijds over het op orde houden van de fysieke ICT voorzieningen (hardware, software en netwerk) en anderzijds over de professionalisering van de ICT organisatie.
Eind 2016 of in 2017 zal verdere besluitvorming rondom Overheid en Service (ONS) plaatsvinden, het voormalige Shared Service Centre (SSC). Deze besluitvorming bepaalt die de impact voor de afdeling IM.
In 2017 wordt het Informatiebeleidsplan vernieuwd. Hierbij worden de nieuwe ontwikkelingen buiten en binnen de organisatie geïnventariseerd, op samenhang beoordeeld, projectmatig gestructureerd en geprioriteerd. Daarnaast zal het procesmatig en projectmatig werken de nodige aandacht krijgen. Ook krijgt het verder professionaliseren van de functioneel applicatiebeheerders van onze applicaties aandacht.
In 2017 worden ook de voormalige i-NUP-bouwstenen Digimelding en Digilevering gerealiseerd. Daarnaast vindt er verdere voorbereiding plaats voor Idensys, de opvolger van eHerkenning.
Met de bovenstaande activiteiten ondersteunen we de verbetering van dienstverlening en bedrijfsvoering: een continu proces.
Thema G: Informatieveiligheid
Informatiebeveiliging en de bescherming persoonsgegevens hebben continu aandacht. Het informatieveiligheid beleid is door het College vastgesteld.
In 2017 wordt het Informatiebeveiligingsplan 2017 opgeleverd en voorgelegd aan het College. Hierin staan de gerealiseerde maatregelen en quickwins beschreven en de stand van zaken van de nog te realiseren maatregelen uit het voorafgaande jaar. Tevens zullen hierin nieuwe ontwikkelingen worden vermeld zoals aansluiting op de nieuwe Europese Privacy Verordening en de daaruit voortvloeiende maatregelen. Om m.b.t. de informatiebeveiliging organisatie breed verder in control te komen en te blijven wordt een verbetercyclus ingericht. Daarnaast is het noodzakelijk om risicovolle processen met bijbehorende informatiesystemen in beeld te brengen en er passende beheersmaatregelen voor te treffen.