Algemeen bestuur
Algemene omschrijving
Het programma omvat het openbaar bestuur, de communicatie met de inwoners, de gemeentelijke basisadministratie en de interne en externe dienstverlening.
Algemene omschrijving
Het programma omvat het openbaar bestuur, de communicatie met de inwoners, de gemeentelijke basisadministratie en de interne en externe dienstverlening.
Na het vertrek van de adjunct-griffier is een nieuwe benoemd. De beschikbare formatie is uitgebreid. Het groeiend aantal activiteiten betreft het vergroten van de betrokkenheid van inwoners bij de politiek, de organisatie daarvan, de grotere inzet van de website als communicatie- middel tussen raad en inwoners, de verdere digitalisering van de informatiestromen en het grotere beroep op de griffie voor politieke advisering aan fracties en individuele raadsleden. De extra personeel kosten (0,3 fte) bedragen structureel € 27.000 per jaar.
Elk jaar worden door de gemeente Dronten luchtfoto’s genomen. Deze luchtfoto’s zijn belangrijk voor de ondersteuning van werkprocessen en de actualisatie van basisregistraties zoals de BGT en de BAG. De ontwikkeling rondom digitale mogelijkheden van luchtfoto’s gaat snel. Vanaf 2017 gaan we ook 360 graden foto’s inwinnen, omdat het daarmee mogelijk is om vanuit perspectief ook achter woningen te kijken.
Alle voorzienbare incidentele programma-activiteiten kunnen in 2017 worden gedekt vanuit de daarvoor door de raad beschikbaar gestelde programmabudgetten. Voor de inzet van structurele extra capaciteit op het digitale kanaal in de vorm van een kanaalregisseur internet, is met deze begroting voorzien door een toekenning van 0,8 fte voor de jaren 2017 en 2018. De verdere uitrol van het programma dienstverlening elders in de organisatie zal tot besparing van fte gaan leiden, waardoor per saldo niet van formatie-uitbreiding sprake hoeft te zijn.
In 2017 zal duidelijk worden wanneer Dronten zal gaan aansluiten op de landelijke BRP. Het project operatie BRP wordt intern opgestart en daarmee worden de (financiële) gevolgen en de te ondernemen stappen inzichtelijk gemaakt.
De gemeente Dronten gaat de dienstverlening aan de Drontense samenleving de komende jaren verder verbeteren. Digitaal waar het kan, persoonlijk waar dat nodig is. Programmatisch vormgegeven en uit te voeren, zoals omschreven in het Programmaplan verbetering Dienstverlening 2015-2018, in mei 2015 door de gemeenteraad vastgesteld.
Belangrijke speerpunten binnen het Programmaplan voor de periode 2015-2018 zijn de realisatie van het gemeentelijk KCC, waarbinnen 80% van de (aan-)vragen van onze inwoners en bedrijven direct worden afgehandeld. Daarnaast gaat de gehele organisatie volledig zaakgericht werken, waarmee over alle dienstverleningskanalen (balie, telefonie, email, post, digitaal loket) zicht en voortgangsbewaking komt op alle klantvragen. Daarmee kunnen onze inwoners en bedrijven via hun persoonlijke internetpagina continue zicht houden op de bij de gemeente lopende zaken. Eind 2017 koersen we erop om alle dienstverleningskanalen per afdeling te hebben aangesloten op het zaakgericht werken, waardoor alle klantcontacten nauwgezet door de burger zelf, als door ons kan worden gevolgd. Als gevolg daarvan zal ook een groot deel van de meest gestelde vragen dan door het klantcontactcentrum worden beantwoord in plaats van door de vakafdelingen zelf.
Social media zal worden toegevoegd als extra dienstverleningskanaal, nadat daarvoor in de tweede helft van 2016 reeds een pilot werd uitgevoerd. Hiermee is tevens uitvoering gegeven aan de eerder door de raad in december 2014 vastgestelde motie rondom het doen van een onderzoek voor het gebruiken van Whatsapp als dienstverleningskanaal. Ook zal vanaf 2017 de door de burgers en bedrijven ervaren dienstverlening breder inzichtelijk zijn. De ervaren dienstverlening in zowel de frontoffice als de backoffice, de 2e lijn van onze dienstverleningsprocessen, zal dan inzichtelijk zijn. Op basis hiervan zal de organisatie continue onze dienstverlening aan de samenleving verbeteren. In 2017 wordt verder veel aandacht besteed aan het verder verbeteren van onze telefonische dienstverlening.
We pakken binnen de Regio Zwolle als overheid (19 gemeenten en 4 provincies) een belangrijke rol als verbinder en aanjager en werken op basis van vrijwilligheid en in verschillende samenstellingen samen. Kennis van en over elkaar tussen ondernemers blijft een belangrijk aandachtspunt. Ons gezamenlijk doel blijft daarom een effectieve verbinding te slaan tussen lokale ondernemers, onderwijs, onderzoeksorganisaties en overheden. Regio Zwolle wil de ontwikkelde innovatie-infrastructuur en de aansturing (governance) voor de lange termijn bestendigen. Samen investeren in uitvoering, versterking en waar nodig inhoudelijke aanscherping van het regionaal sociaal en economisch beleid. We participeren actief in de regio Zwolle vooral op economisch gebied met een accent op agro en food. Er is een visiedocument 2016-2020 opgesteld waar momenteel uitvoer aan gegeven wordt. In september 2016 is het uitvoeringsplan 2016-2017 gereed. Dit werkplan is opgesteld in samenspraak met de regionale partners. Naast het actief benaderen van bedrijven, dienen bedrijven zich aan voor aansluiting met het cluster. Met hen worden gesprekken gevoerd. Ook de kring van participerende gemeenten in het cluster groeit. Om de ingezette en succesvolle koers van het Agri en Food cluster in 2017 en verder te kunnen continueren, is voldoende financiering van groot belang. Financiële bijdragen vanuit de diverse overheden zijn in dit stadium onmisbaar, waarbij de bijdrage vanuit het bedrijfsleven vergroot dient te worden.
Het college wil de initiatieven doorzetten die we de afgelopen jaren zowel in Flevoland als met de regio Zwolle als met gemeenten op de Veluwe op verschillende terreinen hebben opgezet. We blijven aangesloten op de arbeidsmarktregio Flevoland. Binnen het sociaal domein werken we door op basis van de afspraken die we hebben gemaakt op het terrein van inkoop (centrumregeling Almere) en over de vormgeving van een Flevolands meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling
Op het terrein van de bedrijfsvoering, zal eind 2016/begin 2017 besluitvorming kunnen plaatsvinden over toetreding tot het shared service centrum ONS (OmriNgd door Samenwerking). Bij positieve besluitvorming voor wat betreft inkoop, personeels- en salarisadministratie en ICT-beheer zullen we in 2017 voorbereidingen treffen voor de daadwerkelijke toetreding per 1 januari 2018. Indien toetreding tot de samenwerking geen goede optie blijkt te zijn, blijven wij de genoemde taken zelf (en in uitbesteding v.w.b. ICT beheer) uitvoeren. Mogelijk dat wij dan opnieuw naar andere partners op zoek gaan. De beproefde samenwerking op gebied van HRM in zowel de regio Flevoland (SWIF), als in de regio Zwolle (Talentenregio) geeft aanleiding tot enthousiaste voortzetting in 2017.
Verwacht wordt dat de eerste formele beschikkingen op aanvragen daadwerkelijk begin 2017 worden toegekend. Daarna kunnen de aanvragers ook daadwerkelijk aan de slag gaan.
De gemeente geeft in het kader van IBT op constructieve wijze invulling aan de zes toezichtdomeinen. Om IBT verder te borgen zal vanaf de jaarrekening 2016 en de programmabegroting 2018 een separate paragraaf worden opgenomen waarin de IBT kengetallen zullen worden opgenomen. Verder zullen provincie en gemeenten streven naar meer gelijktijdigheid in het IBT proces en het daarop volgend moment van vaststellen van de beoordeling door GS.
In 2017 zal verder gewerkt worden aan het besparen van CO2, het stimuleren van eerlijke handel, het mogelijk maken van energieprojecten en het informeren van bewoners en bedrijven op het gebied van energiebesparing en opwekking. Projecten uit 2016 zullen doorlopen in 2017 zoals de verduurzaming van vervoersmethoden en besparingsmaatregelen voor de gebouwde omgeving. Dit wordt verder uitgewerkt in het Klimaatbeleidsplan. De drie doelen Energie besparen, lokaal energie opwekken en stimulering lokale handel worden vormgegeven in acties welke positieve bijdragen leveren aan energieonafhankelijkheid. Het samenwerken met de betrokkenen en de voorbeeldfunctie van de gemeentelijke organisatie zijn hierin belangrijke aandachtspunten.
De volgende Tweede Kamerverkiezing vindt plaats op 15 maart 2017. In de begroting is hiervoor budget beschikbaar.
Baten & lasten | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Lasten | ||||||
Bestaand beleid | 6.564.445- | 7.205.859- | 15.318.286- | 14.446.682- | 13.983.871- | 13.949.300- |
Nieuw beleid | - | - | 106.000- | 106.000- | 42.000- | 42.000- |
Totaal lasten | 6.564.445- | 7.205.859- | 15.424.286- | 14.552.682- | 14.025.871- | 13.991.300- |
Baten | ||||||
Bestaand beleid | 884.290 | 841.100 | 1.239.739 | 1.192.839 | 1.136.139 | 1.136.139 |
Nieuw beleid | - | - | - | - | - | - |
Totaal baten | 884.290 | 841.100 | 1.239.739 | 1.192.839 | 1.136.139 | 1.136.139 |
Exploitatieresultaat | 5.680.156- | 6.364.759- | 14.184.547- | 13.359.843- | 12.889.732- | 12.855.161- |
Toevoeging aan reserve | 187.104- | 66.578- | 1.812- | 2.084- | 2.356- | 2.628- |
Onttrekking aan reserve | 1.208.716 | 280.406 | 69.500 | - | ||
Resultaat na mutaties in reserve | 4.658.544- | 6.150.931- | 14.116.859- | 13.361.927- | 12.892.088- | 12.857.789- |
De toename van lasten bestaand beleid in programma 0 hebben betrekking op de wijziging van presentatie overhead conform BBV.
Vastgestelde regelgeving en beleidsnota’s:
Om de raad op eenvoudige wijze meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie en ook meer zeggenschap over die kosten te geven, wordt in het BBV voorgeschreven dat vanaf het programmaplan 2017 een apart overzicht moet worden opgenomen van de kosten van de overhead.
In de programma’s moeten de kosten worden opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces.
Om te kunnen vaststellen welke kosten verband houden met de sturing en ondersteuning van het primaire proces en zodoende gerekend kunnen worden tot de overhead, wordt een definitie van de overhead geïntroduceerd. De definitie voor overhead luidt: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.
Conform deze nieuwe voorschriften is de overhead in deze programmabegroting centraal begroot in programma 0 onder taakveld overhead.
In onderstaande tabel is aangegeven wat de verschuiving van de overhead voor effecten heeft per programma ten opzichte van 2016.
Naam Indicator | Eenheid | 2017 | Bron |
---|---|---|---|
Formatie | Fte per 1.000 inwoners | 7,3 | Eigen gegevens |
Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | 7,1 | Eigen gegevens |
Apparaatskosten | Kosten per inwoner | 600 | Eigen begroting |
Externe inhuur | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | 8% | Eigen begroting |
Overhead | Kosten als % van de totale lasten | 10% | Eigen begroting |